Smertefri tannbehandling

Moderne utstyr, nok bedøvelse, ingen pirking, favorittmusikken din.

Smertefri tannbehandling

Mange forbinder tannlegebesøk med både smerte og ubehag. For å kunne gi våre pasienter den beste opplevelsen, har vi utviklet behandlinger der vi vesentlig reduserer eller helt fjerner disse.

Smertefri behandling

I behandling av tannlegeskrekk begynner vi med vårt tilvenningsprogram. Der kartlegger vi alle forhold knyttet til smerte og ubehag hos kunden, for deretter å legge opp en behandlingsløype som er tilpasset deg som kunde. Vi jobber bevisst med å forhindre smerte, hindre eller minimere ubehag når kunden er til behandling.

Smertefri tannbehandling

Det som er felles for alle pasienter, med eller uten tannlegeskrekk, er at ingen ønsker å oppleve smerte. Og naturlig er det fordi smerte er egentlig kroppens forsvarsmekanisme der den prøver å si ifra om at en skade holder på å oppstå.

Smertelindring etter vårt syn begynner allerede før pasienten kommer inn til behandling. Et rolig og behagelig behandlingsteam som ønsker pasienten velkommen gjør stor forskjell fra å komme til en hektisk og stresset klinikk der følelsen er av et produksjonsbånd. Behagelige omgivelser vil naturligvis påvirke vår oppfatning av smerte og det er her det begynner. Avslappende omgivelser med behagelig musikk i bakgrunnen og en rolig tannlege er en god begynnelse.

Før videre behandling igangsettes er det viktig at pasienten får nødvendig informasjon slik at de opplever å ha kontroll (link). Etterhvert vil det være nødvendig å sette inn bedøvelse slik at behandling kan igangsettes. For mange er bedøvelse nesten en større frykt enn smerte ettersom de ikke er vant til å kjenne smerte utenom bedøvelsen.

Kunsten av å legge bedøvelse forsiktig og smertefritt er noe som tar tid å trene og utvikle. Over årene har vi prøvd mange forskjellige metoder til å dette og omsider har vi landet på en kombinasjon av teknikker som fungerer veldig godt.

Uten å gå i detalj kan vi nevne at vi tilbyr vanlig bedøvelse, bedøvelse med avledningsteknikker og computerstyrt bedøvelse. Alle metodene har sine fordeler og ulemper men tanken bak er at vi skal kunne bruke metoden for sine fordeler, slik at opplevelsen forblir positiv. Og resultatet er lovende, ifølge våre tilbakemeldinger fra kundene.

Kvinner er 3 ganger mer utsatt for å utvikle angst, stress og depresjon sammenlignet med menn, og er også mer utsatt for å utvikle tannlegeskrekk. Faktisk har 2 av 3 kvinner tannlegeskrekk, Tilsvarende har 1 av 6 menn tannlegeskrekk.

Visste du at?

Bare et utdrag av våre kundeomtaler er publisert på hjemmesiden. For å lese alle omtalene kan du besøke profilsiden vår på Google, legelisten.no, Facebook eller Instagram.

Visste du at?

Vi er pirkete, men ikke i tennene dine!  Hos oss kan du få en undersøkelse samt kartlegging av forholdene i munnen, uten å bruke en pirker som mange synes er ubehagelig.

Visste du at?

Vi har egne rutiner for deg som har brekningstendenser. Gjennom årene har vi utviklet rutiner og hjelpemidler som gjør det lettere for pasienter med dette problemet.

Visste du at?

Hos oss kan du høre på musikken du liker. Bruk hodetelefoner, høy eller lav lyd, radio eller spotify. Kom med dine ønsker, vi gjør alt vi kan for å imøtekomme deg.

Visste du at?

Odontofobi, tannlegeskrekk eller tannlegeangst, er ikke som medfødte fobier, slik som frykt for vann, dyr eller høyder. Tannlegeskrekk er noe som utvikler seg lenge etter fødsel, og kan derfor enklere overvinnes.

Visste du at?

Kolbotn Tannklinikk har utviklet rutiner og hjelpemidler som reduserer eller helt fjerner tannlegeangst. Hos oss er det ingen grunn til å grue seg til behandling.

Visste du at?

Studier viser at tannlegeskrekk påvirker barna mer når far uttrykker tannlegeskrekk, enn om mor gjør det samme. Forskere tror dette skyldes en forventning om en sterk farsfigur. Når far er redd må det være en grunn for tannlegefrykten.

Visste du at?

Fryktfølelsen er "programmert" og beskytter oss ved at vi er forsiktige for å unngå smerte. Man kan derfor ikke tvinge bort tannlegeskrekk. Men ved å oppleve behandlinger der man føler trygghet og ro, kan angst reduseres eller helt bli borte.

Visste du at?

Studenter får 15% rabatt på all behandling? Kun tanntekniske utgifter og lignende er unntatt.

Visste du at?

Tannlegeangst, tannlegeskrekk og odontofobi betyr det samme, selv om mange tror disse ordene har ulike betydninger.

Visste du at?

Kolbotn Tannklinikk har erstattet tannlegelukten med behagelige dufter, akkurat som på et SPA.

Behandling uten ubehag

Behandling uten at kunden opplever ubehag er etter vårt syn like viktig som smertefri behandling. Det hjelper lite om man for eksempel har svelgbesvær men opplever at tannlegen ikke tar hensyn til dette.D derfor legger vi mye vekt på dette.

Noe vi ser mer og mer til er ubehaget pasientene våre med tannlegeskrekk opplever av pirkeren vi bruker ved en undersøkelse. Ved å lytte til våre pasienter har vi dermed utviklet en egen metode til å undersøke uten bruk av pirker. Metoden viser seg å være veldig behagelig for disse pasientene og har raskt blitt en favoritt. På samme måte bruker vi andre metoder for å unngå eller redusere ubehag slik at våre kunder finner tillit og trygget hos oss.

Smertefri behandling
Følg oss på Instagram