Besøksadresse
Sønsterudveien 32 - Kolbotn
Telefon / akuttvakt
401 22 222
Åpningstider
Se våre åpningstider her.
Tannlegeskrekk
Er det lenge siden du besøkte tannlegen? Er det fordi du frykter kostnadene, eller er det fordi du skammer deg over situasjonen? Savner du å ha kontroll? Er du redd for plutselige smerter? Et profesjonelt behandlingsteam på Kolbotn tannklinikk jobber med tannlegeskrekk daglig, og vi tilbyr utradisjonelle og effektfulle løsninger.
Dette sier pasienter om vår behandling av tannlegeskrekk

Etter den første gangen hos Ohri, som var smertefri er jeg nå fast pasient hos Kolbotn Tannklinikk. Noen bedre tannlegekontor finnes ikke på mange mils avstand, og jeg gleder meg til hver gang jeg får innkalling.

Kvinner er 3 ganger mer utsatt for å utvikle angst, stress og depresjon sammenlignet med menn, og er også mer utsatt for å utvikle tannlegeskrekk. Faktisk har 2 av 3 kvinner tannlegeskrekk, Tilsvarende har 1 av 6 menn tannlegeskrekk.

Visste du at?

Hos oss kan du høre på musikken du liker. Bruk hodetelefoner, høy eller lav lyd, radio eller spotify. Kom med dine ønsker, vi gjør alt vi kan for å imøtekomme deg.

Visste du at?

Odontofobi, tannlegeskrekk eller tannlegeangst, er ikke som medfødte fobier, slik som frykt for vann, dyr eller høyder. Tannlegeskrekk er noe som utvikler seg lenge etter fødsel, og kan derfor enklere overvinnes.

Visste du at?
Hva er tannlegeskrekk?
Tannlegeskrekk bunner ofte i flere årsaker. Det kan være negative og smertefulle lege- eller tannlegeopplevelser i barndommen. Det kan også være basert på andres grufulle beskrivelser som har skapt sterke negative assosiasjoner til tannlegebehandling.
Med tannlegeskrekk er man sårbar for ytterligere forsterking av de negative assosiasjonene og frykten for smerte og ubehag. Angsten kan utløses av det «kalde» venteværelset, fra ubehagelige lyder fra behandlingsrommet, og ikke minst av «tannlegelukten.»
Fravær av behandling øker sjansen for tannhelseproblemer. Enkelte utsetter det nødvendige tannlegebesøket så lenge at et tannhelseproblem utvikler seg til kronisk smerte, til et punkt der man ikke lenger kan utsette behandling. Frykt for et stort behandlingsbehov kan i seg selv påvirke angst negativt. Dette kan påvirke frykt for at kostnaden blir stor, og større dess lengere man venter. Man føler at man mister kontroll og mestringsfølelse, og mange ender i en ond spiral man ikke vet hvordan man skal komme ut av.

Klarer man til slutt å bestille time, vil tiden frem til behandling ofte preges av lite søvn. Lite søvn forsterker ubehag og fryktfølelse. Dette er ingen god opplevelse, men heldigvis finnes det måter vi kan hjelpe pasientene til å overvinne frykten!
Som tannlege på Kolbotn har vi over årene utviklet mange utradisjonelle rutiner og fremgangsmåter for å bedre ta vare på pasienter med tannlegeskrekk.

Hvordan behandles tannlegeskrekk?
De mest sentrale elementene i vår behandling av tannlegeskrekk, er tillit og fortrolighet, skrittvis tilvenning, pasienten har kontroll under behandling, og hele tiden selv styrer tempoet i behandlings-prosessen. Vårt viktigste budskap er at tannlegeskrekk kan behandles!
Sa du smertefri?
Smerte er en underlig kroppsmekanisme. Tanken er å varsle kroppen om skade slik at den kan unngås. Likevel vil noen kunne oppleve å ha en høy smerteterskel mens andre vil kunne ha en lav smerteterskel.
Etnisitet, erfaring, alder, kjønn er noen av flere faktorer som vil kunne påvirke opplevelsen av smerte. Uansett er nok de fleste enig om at smerte hos tannlegen er ofte både uforutsigbar, skarp og svært ubehagelig.
Med andre ord noe som er både ønskelig, og nødvendig, å unngå. Svært mange kunder har uttrykket sin store glede over hvordan klinikken håndterer dette. Det er ikke bare utstyret som benyttes, men også rutiner og prosedyrer rundt selve behandlingen som gjør at vi har lykkes så godt med dette.





Nøkkelpersoner i behandlingsteamet som jobber med tannlegeskrekk
Hvem som behandler pasienten påvirker både hvordan tannlegeskrekken oppleves, og hva slags resultater man kan oppnå.
Det er ikke uvanlig å synes det er skummelt å nok en gang måtte gå til en ny tannlege eller en ny tannklinikk. Det er mange tanker og bekymringer som kan gå i hodet i tiden før møtet. Men det trenger ikke å være slik.
En introduksjon til tannlegene og behandlingsteamet, med et bilde og litt tekst til, kan gjøre mye av forberedelsen til oppmøtet og fjerne noen av bekymringene som måtte oppstå i forkant.
Økonomi
Mange har utsatt å dra til tannlegen så lenge, at kostnaden for behandlingen blir en frykt i seg selv. Erfaringene viser derimot, at mange har allikevel en bedre tannstatus enn hva de hadde fryktet. Kostnaden for behandlingen blir da mindre enn hva som var forestilt, og det i seg selv er en stor lettelse. For de tilfellene det skulle være behov for større behandlinger, har klinikken gunstige økonomiske løsninger å tilby.


Sedasjon, et godt hjelpemiddel
Hva er sedasjon?
Sedasjon innebærer bruk av beroligende medikamenter, lystgass eller narkose ovenfor personer som ikke klarer å mestre tannbehandling på grunn av tannlegeskrekk og som dermed ikke klarer å gjennomføre tannbehandling. Midlene virker på forskjellig måte og vil ha varierende grad av angstdempende, søvndyssende og avslappende effekt.
Beroligende medikamenter
Beroligende medikamenter, ofte i form av tabletter, vil kunne ha forskjellige egenskaper og formål. Enkelte midler vil ha mer søvndyssende effekt, til bruk for bedre søvn natten før, mens andre vil kunne benyttes like bør behandling med angstdempende og beroligende effekt. Du vil være våken under behandlingen, men kunne ha en viss likegyldighet til situasjonen.
Lystgass
Beroligende medikamenter, ofte i form av tabletter, vil kunne ha forskjellige egenskaper og formål. Enkelte midler vil ha mer søvndyssende effekt, til bruk for bedre søvn natten før, mens andre vil kunne benyttes like bør behandling med angstdempende og beroligende effekt. Du vil være våken under behandlingen, men kunne ha en viss likegyldighet til situasjonen.

Bio-hacking
I senere tid har vi på Kolbotn Tannklinikk begynt å se mer og mer på det som betegnes som biohacking, og hvordan dette kan nyttiggjøres til hjelp ved tannlegeskrekk. Det er et spennende fagfelt og første gang vi ble introdusert til biohacking var ved en tannlegemesse i England i 2008.
På det tidspunktet var det for lite informasjon rundt biohacking, og det hele virket lite troverdig. I dag finnes det imidlertid mye forskning på tematikk og hjelpemidler, og i praksis kan det også vises til gode effekter.
Noen av de midlene vi tilbyr på klinikken til bruk ved tannlegeskrekk, er Neuro Apolloscience, Heartmath Inner Balance, Nucalm, Muse S, Mendi og vektteppe.
Hvorfor så mange velger oss til å behandle sin tannlegeskrekk
Det siste året har vi jobbet mye med å få på plass sidene om tannlegeskrekk. Mange pasienter oppfordret oss til å opplyse bedre om våre tjenester da de opplevde flere hadde behov for tjenestene.
Under arbeid med disse sidene jobbet vi også med å kartlegge hvorfor våre pasienter var så fornøyd med behandlingen de fikk hos oss. Ikke bare etter hvilke tiltak vi hadde iverksatt, men også etter hvordan de selv opplevde det hele.
1
Varm mottakelse
Det første møtet med kunden skjer allerede på hjemmesiden. Dette var bakgrunn for at våre hjemmesider ble utviklet og designet med kunder som har tannlegeskrekk i tanken. Hjemmesiden er ment å gi en betryggende og ivaretagende opplevelse fra første øyeblikk, og fra tilbakemeldingen vi fikk fungerte dette veldig godt.
Vi jobber stadig vekk med å forbedre oss og med det ble det nylig laget sider om. Tannlegeskrekk, til nytte for kunder med tannlegeskrekk. Målet var å betrygge og ivareta disse ytterligere og enda bedre.
På samme vis jobber vi stadig med å forbedre rutiner omkring den fysiske mottakelsen av våre kunder når de kommer til oss og tilbakemeldingene vi får på dette er både motiverende og inspirerende.
2
Positive kundeerfaringer
For kunder med tannlegeskrekk er det utrolig viktig å lese om andre med liknende erfaring. Våre kunder med tannlegeskrekk har vært så fornøyd med oss at de har frivillig stilt opp for å gi sine tilbakemeldinger om sine opplevelser slik at nye kunder lettere kan kjenne seg igjen og selv finne mot og energi til å ta kontakt for behandling.
Les de gode omtalene vi har fått på vår hjemmeside, legelisten.no eller Google.
3
Vi tar oss tid til kunden
Tilbakemeldingen vi støtt og stadig får fra våre kunder, er at de synes vi er flink med å ta oss tid til dem. Vi jobber hele tiden med å betrygge kunden på behandlingen og hva som foregår underveis slik at de hele tiden har kontroll på situasjonen. På slutten av behandlingen gjennomgås det hva som ble gjort, både med bilder og forklaring til.
4
Profesjonell opplevelse
Fra det første øyeblikket der en kunde besøker vår hjemmeside, til de er ferdig med behandlingen og takker for seg, gir mange en tilbakemelding om at de opplevede en varm, samtidig som profesjonell, kvalitet ved hele opplevelsen. Videre forteller de at de opplevde både kvaliteten og et medmenneskelig perspektiv på det hele.
Les de gode tilbakemeldingene vi har fått på vår hjemmeside, legelisten.no eller google.
5
Bred kompetanse
Noe mange kunder verdsetter er den brede og spisse kompetansen vi har opparbeidet oss på klinikken. Med det slipper pasienten å reise bort til spesialister ved andre klinikker for behandling. Med tilbud om de fleste behandlinger på klinikken slipper pasienten å forholde seg til nye personer, og det er enklere å få riktig oppfølging.
Hvorfor så mange velger oss til å behandle sin tannkjøttsykdom
Det siste året har vi jobbet mye med å få på plass sidene om tannlegeskrekk. Mange pasienter oppfordret oss til å opplyse bedre om våre tjenester da de opplevde flere hadde behov for tjenestene.
Under arbeid med disse sidene jobbet vi også med å kartlegge hvorfor våre pasienter var så fornøyd med behandlingen de fikk hos oss. Ikke bare etter hvilke tiltak vi hadde iverksatt, men også etter hvordan de selv opplevde det hele.
1. Varm mottakelse
Det første møtet med kunden skjer allerede på hjemmesiden. Dette var bakgrunn for at våre hjemmesider ble utviklet og designet med kunder som har tannlegeskrekk i tanken. Hjemmesiden er ment å gi en betryggende og ivaretagende opplevelse fra første øyeblikk, og fra tilbakemeldingen vi fikk fungerte dette veldig godt.
Vi jobber stadig vekk med å forbedre oss og med det ble det nylig laget sider om. Tannlegeskrekk, til nytte for kunder med tannlegeskrekk. Målet var å betrygge og ivareta disse ytterligere og enda bedre.
På samme vis jobber vi stadig med å forbedre rutiner omkring den fysiske mottakelsen av våre kunder når de kommer til oss og tilbakemeldingene vi får på dette er både motiverende og inspirerende.
2. Positive kundeerfaringer
For kunder med tannlegeskrekk er det utrolig viktig å lese om andre med liknende erfaring. Våre kunder med tannlegeskrekk har vært så fornøyd med oss at de har frivillig stilt opp for å gi sine tilbakemeldinger om sine opplevelser slik at nye kunder lettere kan kjenne seg igjen og selv finne mot og energi til å ta kontakt for behandling.
Les de gode omtalene vi har fått på vår hjemmeside, legelisten.no eller Google.
3. Vi tar oss tid til kunden
Tilbakemeldingen vi støtt og stadig får fra våre kunder, er at de synes vi er flink med å ta oss tid til dem. Vi jobber hele tiden med å betrygge kunden på behandlingen og hva som foregår underveis slik at de hele tiden har kontroll på situasjonen. På slutten av behandlingen gjennomgås det hva som ble gjort, både med bilder og forklaring til.
4. Profesjonell opplevelse
Fra det første øyeblikket der en kunde besøker vår hjemmeside, til de er ferdig med behandlingen og takker for seg, gir mange en tilbakemelding om at de opplevede en varm, samtidig som profesjonell, kvalitet ved hele opplevelsen. Videre forteller de at de opplevde både kvaliteten og et medmenneskelig perspektiv på det hele.
Les de gode tilbakemeldingene vi har fått på vår hjemmeside, legelisten.no eller google.
5. Bred kompetanse
Noe mange kunder verdsetter er den brede og spisse kompetansen vi har opparbeidet oss på klinikken. Med det slipper pasienten å reise bort til spesialister ved andre klinikker for behandling. Med tilbud om de fleste behandlinger på klinikken slipper pasienten å forholde seg til nye personer, og det er enklere å få riktig oppfølging.
Nofobi
NOFOBI står for Norsk forening for odontofobi og er en forening som jobber med tannlegeskrekk (odontofobi). Foreningen har i dag ca. 350 medlemmer, hovedsakelig bestående av tannleger, tannpleiere og tannhelsesekretærer og psykologer.
Norsk forening for Kognitiv Terapi
Norsk forening for kognitiv terapi er en forening som konsentrere seg om en kognitiv tilnærming til angstlidelser, depresjoner, søvnproblemer og utmattelse. Metoden benyttes både ved psykologiske og fysiske lidelser.
ISDAM
ISDAM står for International Society of Dental Anxiety Management og har masse informasjon om tannlegeskrekk for tannhelsepersonell. På deres facebookside deler de derimot mange nyttige tips som kan være til hjelp for den som har tannlegeskrekk.
Dental Fear Central
Dental Fear Central er en interesseside med informasjon til både tannhelsepersonell og befolkningen generelt. Følg deres facebook side for nyttige tips og informasjon.










Strålende fornøyd med Kolbotn Tannklinikk! Ambefales på det sterkeste! Jeg er egentlig ganske redd for tannlegen, men dette er utrolig flinke folk som tar utrolig godt vare på deg. Effektive, blide og veldig imøtekommende. Forklarer godt under veis. Kjenner nesten ikke at bedøvelse settes, helt magisk! Har ambefalt Kolbotn tannklinikk til alle venner og kjente!
Tanja Hoff
Kontakt oss
Tannlege på Kolbotn
Timebestilling telefon:
401 22 222
E-post:
Send epost
Tannlegevakt på Kolbotn:
401 22 222
Besøksadresse:
Sønsterudveien 32, 1412 Sofiemyr.