Gingivitt - slik behandler vi overfladisk tannkjøttsykdom

Behandling av gingivitt, overfladisk tannkjøttinfeksjon, handler om å fjerne bakterier, belegg og tannstein fra overflaten til tannen slik at tannkjøttet holder seg fritt for bakterier og dermed unngå infeksjon. Behandlingen begynner med forebyggende behandling, og etterfølges med rens og puss.

Gingvitt-6

Hvordan foregår behandlingen av gingivitt?

Av denne grunn begynner behandling av gingivitt med forebyggende behandling, som har til formål å forbedre munnhygieneforhold. Informasjon og kunnskap om sykdommen, råd og veiledning i bruk av tannpleieprodukter, er blant annet det som blir gjennomgått ved forebyggende behandling.

Ved behandling av gingivitt vil bakterier, belegg, plakk, og tannstein fjernes fra tannoverflaten, spesielt i området mot tannkjøttet. Dette skjer ved at tannstein fjernes først, for så å pusse tennene med et pussemiddel. Dette pussemiddelet vil fjerne plakkbelegget fra tannoverflaten slik at en stor del av bakteriemengden reduseres samtidig som det blir vanskeligere for bakterier å feste seg til tennene.

Mangel på bakterier vil legge til rette for en sunnere munnhule, friskere tenner og friskere tannkjøtt. Klarer man å holde det rent videre vil omsider tannkjøttet begynne å tilhele seg og infeksjonen forsvinne.

Gjør behandlingen vondt?

Behandling av overfladisk tannkjøttinfeksjon ved enkel rens og puss gjør som regel lite vondt. Fjerning av tannstein kan gi noe ubehag og ising, men ved hjelp av litt bedøvelse oppleves ikke dette som noe problem. De færreste ønsker derimot bedøvelse for dette.

Puss med pussemiddel kan også gi noe ising ved følsomme tenner, spesielt de som har pusseskader hvor tannens indre del er blottlagt. Her også kan det benyttes bedøvelse, om ønskelig, selv om det er de færreste som benytter seg av dette.

I ettertid vil tenner som har fått fjernet tannstein kunne oppleves å være mer følsomme og kunne gi ising. I de fleste tilfeller vil dette gå over med litt tid. Dersom det ikke skjer kan det benyttes tannkrem beregnet på følsomme tenner eller ising.

Visste du at nyere forskning viser antydning til sammenheng mellom tannkjøttssykdommer og andre medisinske tilstander, som hjerte- og karsykdommer eller diabetes.

Tannkjøttsbetennelse | Tannkjøttsykdom | Kolbotn Tannklinikk har spesialister i faget

Fakta

Visste du at blødning fra tannkjøttet kan forekomme ved begge tannkjøttssykdommene gingivitt og periodontitt?

Fakta

Visste du at tannkjøttssykdommen gingivitt er forstadiet til tannkjøtts-sykdommen periodontitt?

Fakta

Koster behandling av gingivitt mye?​

Behandling av overfladisk tannkjøttinfeksjon vil variere i pris. Rens av mindre til moderat mengde tannstein, og puss med pussemiddel, vil inngå i timen til undersøkelse og kartlegging. I de tilfeller der det eksisterer mye tannstein kan det være nødvendig å sette av eget, og mer tid, til fjerning av tannstein.

Prisen på behandlingen vil variere ut i fra mengde tannstein og tidsbruk. Noen behandling vil subsidieres få støtte av Helfo.

Her kan du se våre priser.

Hva skjer om behandlingen ikke utføres?

Om behandling av overfladisk tannkjøttinfeksjon ikke utføres, vil det være fare for at skaden på tannkjøttet vil fortsette og kunne utvikle seg til dypgående tannkjøttinfeksjon –  periodontitt. Samtidig vil faren for at hull også kan oppstå være tilstede. Konsekvensen av at den  dypgående tannkjøttinfeksjon får fortsette, vil være at festevevet rundt tennene vil ødelegges og med det løsning av tannen etterhvert.

Omsider vil tannen bli så løs at den vil begynne å gi ubehag eller smerter, og til slutt måtte fjernes.

Tannkjøttinfeksjonen vil også kunne ha andre skadelige effekter på den generelle helsen, da nyere forskning viser tegn og antydning til en slik sammenheng mellom tannkjøttinfeksjoner og andre kroppsdeler. Det er heller ikke uvanlig at tannkjøttinfeksjoner kan lede til dårlig ånde, noe som kan være ubehagelig både for deg og de rundt deg.

Hva skjer etter behandlingen?

Etter behandling av overfladisk tannkjøttinfeksjon vil det som regel ikke være behov for mer behandling, om det ikke foreligger dypgående tannkjøttinfeksjon. I noen tilfeller vil det være behov for ytterligere tilrettelegging for optimale hygieneforhold, som for eksempel å justere, bytte eller legge en fylling.

Det kan også være aktuelt med en time til oppfølging av rens og puss, for å se at tilheling har begynt og for å følge opp de nye munnhygienerutinene.