TANNKJØTTSBEHANDLING

Tannkjøttssykdommer og -infeksjoner er en vanlig tannsykdom blant voksne. Omtrent 40% av befolkningen over 40 år har tannkjøttssykdom. Ubehandlet vil denne sykdommen ha store konsekvenser med bevegelige tenner og tanntap på sikt. Det er også mistanke om at bakterier fra tannkjøttssykdommer kan gjøre skade andre steder på kroppen og derfor vektlegges denne sykdommen stor verdi for generell helse. Den beste behandling er forebyggende behandling, men i noen tilfeller vil enkel rens og puss måtte foretas for å fjerne belegg og tannstein. Om alvorlig grad av tannkjøttssykdom og -infeksjon forekommer bil omfattende rens måtte foretas.

Tannkjøttsbehandling

Mer om tannkjøttsbehandling

Utover dagen vil bakterier feste seg til tennene og danne et belegg som er hvit. Dette belegget kalles plakk og det inneholder mange forskjellige typer bakterier.

Ved inntak av mat, og til dels drikke, vil denne plakken bli forstyrret og til dels også kunne skrapes av. Belegget som ligger nærmest tannkjøttet vil derimot ofte forbli upåvirket. Men om tannpussen er redusert eller fraværende vil dette belegget få kunne ligge uforstyrret mot tannkjøttet.

Om dette belegget ligger uforstyrret over lengere tid, vil mineraler fra spyttet forkalke belegget og danne det som kalles tannstein.

Plakk binder seg lettere til tannstein en til tann, og gradvis vil denne massen vokse inn mot tannkjøttet. Etterhvert også under tannkjøttet.

Bakterier fra tannstein og plakk vil omsider komme seg inn i tannkjøttet. Der vil de skape en infeksjon i tannkjøttet som kalles gingivitt.

Denne infeksjonen kan senere utvikle seg til en mer alvorlig tannkjøttsinfeksjon der festet rundt tennene skades og over tid løsner tennene. Denne mer alvorlige infeksjonen kalles periodontitt.

Gingivitt og Periodontitt

Det finnes hovedsakelig to ofte forekommende tannkjøttsinfeksjoner, Gingivitt og Periodontitt. Uten behandling kan Gingivitt utvikle seg til den mer alvorlige tannkjøttsinfeksjonen Periodontitt.

Ved begge tilstander er forebyggende behandling en grunnleggende del av tannbehandlingen. Ved Gingivitt må det utføres en enkel rens etter den forebyggende behandlingen. Ved Periodontitt må det utføres en omfattende rens og oppfølging etter den forebyggende behandlingen.

Behandlinger ved tannkjøtts-sykdommer

Forebyggende behandling har til hensikt å forhindre tannskader ved å bruke nødvendig og riktig hjelpemiddel til å rengjøre og vedlikeholde tennene. Ved tannkjøttssykdommer er forebyggende behandling essensielt for å unngå videre utvikling av sykdommen.

For å kunne opprette god forebyggende munnhygiene vil det kunne være behov for enkel rens og puss slik at plakk (bakteriebelegg) og tannstein fjernes. Disse kan hindre tilgang til tannens overflate samt enklere binde til seg bakterier. Enkel rens og puss er inkludert ved årlig avtalt undersøkelse.

Omfattende rens brukes i de tilfeller tannkjøttssykdommen og -infeksjonen Periodontitt foreligger. I disse tilfellene har tannkjøttsfeste tatt skade og tannstein vokser innunder tannkjøttet. Denne rensen sørger for å fjerne denne tannsteinen og plakk (bakteriebelegg).